PEMBELAJARAN DARING PADA PELAJARAN MATEMATIKA SISWA KELAS XI IPA SMA NEGERI 1 TOMOHON
DOI:
https://doi.org/10.46306/lb.v4i1.240Keywords:
analisis SWOT, Pembelajaran daring matematika, SWOT analysis, Math online learningAbstract
Online learning has several challenges such as the internet connection as well as convoluted explanations of math problems which oftentimes affect the capability of teacher to deliver the material optimally. For teachers, weaknesses and potential threats that have been mentioned then become a problem in finding solutions to maintain strengths and opportunities. Thus, the utilization of SWOT analysis was intended to identify all aspects of the application of courageous learning carried out by SMA Negeri 1 Tomohon. The research was conducted to achieve specific objectives, to describe SWOT aspects in the implementation of online learning on math subject in the 11th science class of SMA Negeri 1 Tomohon. The qualitative descriptive method was adapted in this study. The results showed that the implementation of online learning in a SWOT perspective had a correlation with time, costs and economic conditions, unconducive situations, learning resources, and learning motivation as well
Downloads
References
Adnyani, N. S., & Elvina, V. K. (2021). Analisis SWOT Pembelajaran Daring Mahasiswa Kebidanan Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran, dan Pembelajaran, 7(2), 437-445. doi:10.33394/jk.v7i2.3027
Anisah, S. N. (2022). Implementasi Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 dan Dampaknya. TEACHER: Jurnal Inovasi Karya Ilmiah Guru, 2(1), 41-47. doi:10.51878/teacher.v2i1.1108
Anwar, S. (2022). Evaluasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Pada Era Krisis (Studi Kasus Pada Program Magister Administrasi Pendidikan FKIP Universitas Bengkulu). Jurnal Manajer Pendidikan, 16(1), 4-13. doi:10.33369/mapen.v16i1.21152
Citraningsih, D., & Wiranata, R. S. (2022). Analisis SWOT Pembelajaran Daring Era Pandemi Covid-19 Pada Sekolah Dasar. Humanika: Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 22(1), 21-40. doi:10.21831/hum.v22i1.47092
Fatimah, F. N. (2017). Teknik Analisis SWOT. Yogyakarta: Anak Hebat Indonesia.
Fuad, I. H. (2020). Analisis SWOT Pelaksanaan Pembelajaran Biologi Kelas X Berdasarkan Kurikulum 2013 di MAN 3 Jember. Retrieved from Digital Library UIN KHAS Jember: http://digilib.uinkhas.ac.id/id/eprint/1413
Hasanah, N., Sobry, M., & Anggraini, E. (2021). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Daring di Masa Pandemi dalam Perspektif Strengt, Weakness, Opportunities, Threats (SWOT): Studi di SD Negeri 42 Ampenan. el-Midad: Jurnal PGMI, 13(1), 15-27. doi:10.20414/elmidad.v13i1.3368
Khasanah, I., & Verawati, D. M. (2021). Analisis SWOT Terhadap Kinerja Guru Selama Pembelajaran Daring Saat Pandemi Covid-19. Journal of March Management Research, 3(1), 92-103. Retrieved from https://jom.untidar.ac.id/index.php/market/article/view/2264
Khoirunnissa. (2020). Pembelajaran Online Pada Masa Pandemi Covid19 Sebagai Strategi Pembelajaran dan Capaian Hasil Belajar Pada Siswa Kelas III B MI Al-Ittihaad Citrosono Kecamatan Grabag Kabupaten Magelang Tahun Pelajaran 2019/2020. Retrieved from E-Repository Universitas Islam Negeri Salatiga: http://e-repository.perpus.iainsalatiga.ac.id/id/eprint/9572
Mardika, P. D., Nilma, Handayani, S. D., & Marsiani, E. S. (2022). SWOT Analysis on the Implementation of Online Learning During the Covid-19 Pandemic. 1st Konferensi Internasional Berbahasa Indonesia Universitas Indraprasta PGRI, KIBAR 2020. Jakarta: EAI. doi:10.4108/eai.28-10-2020.2315345
Masripah. (2020). SWOT E-Learning Berbasis Al Quran Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan UNIGA, 14(02), 328-336. doi:10.52434/jp.v14i2.1000
Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Fibonacci: Jurnal Pendidikan Matematika & Matematika, 2(2), 8-18. doi:10.24853/fbc.2.2.8-18
Nurhayati, R. (2020). Analisis SWOT Pelaksanaan Perkuliahan Daring Pada Masa Pandemi COVID-19 di STAI Yogyakarta. Jurnal Nuansa Akademik, 5(1), 63-72. doi:10.47200/jnajpm.v5i1.916
Pahlevi, O., Ong, D., & Sari, I. (2021). Analisa Dampak Penggunaan Sistem Conference Dalam Mendukung Pembelajaran Daring. Indonesia Journal on Software Engineering (IJSE), 7(2), 130-139. doi:10.31294/ijse.v7i2.11398
Rismonika, R. S. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Online/Daring Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Matematika Kelas VI MI Tarbiyatul Islamiyah Noborejo Tahun Pelajaran 2019/2020. Retrieved from E-Repository Universitas Islam Negeri Salatiga: http://e-repository.perpus.iainsalatiga.ac.id/id/eprint/9552
Safitri, N. A. (2020). Penerapan Pembelajaran Daring Via Dragonlearn Era Pandemic Covid-19 Mata Pelajaran Matematika pada Siswa Kelas IV MI Ma'had Islam Kopeng Tahun Pelajaran 2019/2020. Retrieved from E-Repository Universitas Islam Negeri Salatiga: http://e-repository.perpus.iainsalatiga.ac.id/id/eprint/9192
Sobron, A. N., Bayu, Rani, & Meidawati. (2019). Pengaruh Daring Learning terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Sains dan Entrepeneurship VI Tahun 2019 (pp. 1-5). Semarang: SNSE. Retrieved from https://conference.upgris.ac.id/index.php/snse/article/view/204
Sodikin, & Gumiandari, S. (2021). Analisis SWOT Mutu Evaluasi Pembelajaran. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan (JDMP), 6(1), 59-69. doi:10.26740/jdmp.v6n1.p59-69
Utami, M. C., Ratnawati, S., & Tirmidzi, M. (2022). Analisis SWOT Penyelenggaraan Pembelajaran Jarak Jauh dan Produktivitas Pembelajaran Anak Didik selama Pandemi Covid-19. Jurnal Serambi Engineering, VII(2), 3022-3031. doi:10.32672/jse.v7i2.4095
Zuzana, M. (2022). Analisis SWOT Pembelajaran Daring: Studi Pada Kabupaten Kerinci dan Kota Sungai Penuh. Jurnal Sustainable, 5(2), 352-363. doi:10.32923./kjmp.v5i2.2957
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 Krista Monika Ransun, Anetha L.F. Tilaar, Nicky Kurnia Tumalun
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.